torsdag 30. januar 2014

UNDER SNØEN...

....der nede ved det gamle pæretreet vårt ligger det to tomme grønssakssenger. Når snøen forsvinner kommer nabo Dagfinn med fin matjord. Jeg gleder meg til å rake den ut, fylle nesa med lukten av fuktig jord og begynne å putte planter og frø ned i den livgivende jorda. Det er så fasinerende at et bitte lite frø kan bli en stor plante og gi stor avling!



Planleggingen er i gang og i løpet av helgen skal de første små frøene puttes i små potter med såjord. Jeg skal lage meg et skikkelig skjema for hva som skal plantes hvor. Grønnkål skal i allefall være med,- den kan stå ute til frosten og snøen kommer til høsten. Nettopp det er så fasinerende, tenk deg å gå ut i hagen med en kurv over armen og plukke inn grønnkål i desember. Som om ikke var nok, den er verden mest næringrike grønnsak!
Hva annet skal jeg ha der da? I allefall squash,- i fjor hadde jeg dem først inne i drivhuset. Det var ikke smart,- det drivhuset vårt er lite, altfor lite for squash i allefall! Jeg sanker tips og råd og søker på nett. Sylinderformet kepaløk kanskje? Eller hva med "Hawaiian Pineappple"? Vampyrchilli MÅ jeg teste,- I love chilli!!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar